Annica Bray, Kubera Konsult, talade om intelligent marknadsföring vid Företagarfrukosten på Polar Hotell i fredags.
- Många verktyg är gratis, tipsade hon om och uppmanade företagarna i Älvsbyn att skapa sig en egen identitet.
Själv har Bray haft ett minst sagt varierat yrkesliv, från journalist till butiksbiträde. I dag driver hon det egna företaget Kubera Konsult som erbjuder analys, rådgivning, projektledning och utbildning.
Bray berättade glatt om sina erfarenheter. Bland annat när hon och en väninna övertog en klädaffär i Byske.
- Vi köpte den av en 76-årig tant som blev överlycklig när hon äntligen fick sälja sin butik.
Med facit i hand så var kanske inte Byske den bästa försäljningsplatsen för mode. Men affären gav betydelsefulla lärdomar.
- I butikens källare fanns kläder från 1940-talet. Allt från fina klänningar som hade platsat på Nobelfesten till pälsar.
En av pälsarna i lagret var prissatt till 30 000 kronor.
- Vi undrade vem i Byske som skulle kunna tänkas köpa den och funderade på att rea bort den.
Men Annicas bror hade ett bättre förslag.
- Han tyckte att jag skulle sätta ut pälsen i skyltfönstret till ursprungspris. Så jag gjorde. Min bror påstod nämligen att han kände till en dam som med största säkerhet skulle köpa den.
Efter en månad fick Annicas bror rätt. En dam köpte pälsen utan att ens försöka pruta.
- Min bror förklarade: "Hon vill att alla ska veta vilken dyr päls hon bär på". Och efter en månad i skyltfönstret så visste ju verkligen alla i Byske vad den kostade.
Sensmoralen av denna upplevelse blev att Annica började ställa sig frågan: "Vad väcker intresse hos kunderna?"
- Det gäller att lyssna till männsikorna som besöker ert företag. Tala till deras känslor och va visionär.
Priset har inte alltid betydelse.
- Nej, då skulle väl alla företagare i Älvsbyn köra Skoda. Gör ni det? undrade hon.
Rådet från Annica är att alla företagare bör skaffa sig en tydlig identitet. Ta reda på vad de egentligen säljer. För även den som erbjuder varor och produkter av allehanda slag säljer också tjänster.
Kundens upplevelse av bemötandet är därför ofta viktigare än priset.