- Målet är en fördubbling fram till 2020, berättade Jan-Erik Jaensson, VD för Swedish Lapland Tourism vid Företagarfrukosten på Fluxen under fredagsmorgonen.
Swedish Lapland Tourism ekonomisk förening (tidigare Norrbotten/Lappland Ekonomisk Förening) bildades den 1 oktober 2001 och ersatte den tidigare länsturismorganisationen Norrbottens Turistråd. Föreningens övergripande mål är att öka regionens (Norrbottens län och Skellefteå) attraktions- och konkurrenskraft och därigenom uppnå en ökad tillströmning av besökare till regionen.
- Våra marknadsandelar gentemot övriga Sverige ökade med 15 procent mellan åren 2008 och 2010, förklarade Jaensson.
Norra Sverige blir alltså allt populärare som besöksmål. Inte minst för utländska gäster.
- Alla trender talar för oss. Vårt stora problem ligegr i infrastrukturen. Vi måste få fler direktflyg till länet och bättre tåg där även själva resan blir en upplevelse.
På tal om trender. Undersökningar bland utländska gäster visar att de främst värdesätter följande saker:
- Äkthet.
- Miljö.
- Hälsa och wellbeing.
- Simplicity - enkelhet.
- Naturupplevlser.
- Äkthet och natur har vi gott om här uppe. Moderna gäster söker inte efter Disneyland. Så vi har det som efterfrågas.
Men mycket behöver göras.
- Vi måste bli bättre på värdskap. Exempelvis borde vi markera polcirkeln bättre. Instruktioner och utrop på tågen måste göras på fler språk än svenska. Jag har också själv bråkat med Trafikverket i sex år om att få vägskyltar även på engelska. Men ett 50 år gammalt regelverk sätter stopp för detta.
Jaensson efterlyste också fler galningar i positiv bemärkelse.
- Personer som vågar tänka utanför boxen. Titta på Ice Hotell, Sveriges mest kända turistattraktion internationellt sett, och Tree Hotels som får folk att vallfärda från Nya Zeeland till Harads.
Själv hoppas Jaensson mycket på rymdturismen i Kiruna.
- Det lockar folk med feta plånböcker. Dem ska vi ta väl hand om. Redan i initialskedet har välbeställda frågat om de kan köpa mark i Norrbotten.
Swedish Lapland arbetar hårt för att marknadsföra regionen i utlandet.
- Men budgeten är begränsad. Det skulle behöva jobbas på fler marknader.
Jaensson gav också älvsbyföretagarna ett tips.
- Använd Swedish Lapland i er marknadsföring. Lapland är välkänt. Det kan vi till stor del tacka finnarna för. Däremot känner knappt någon till vad Luleå eller Älvsbyn är.
Han visade statistik som bekräftade hans påstående.
- När utländska besökare fick frågan om vad de kände till i Sverige svarade 88 procent Stockholm, 75 procent Polcirkeln och 74 procent Lapland. Efter huvudstaden finns alltså de mest kända begreppen i Sverige i vår region.
Norrmännen utgör den största gruppen utländska besökare. Men gäster från Tyskland ökar mest.
- Omsättningsökning för tyskar i vår region var 26 procent. Men vi hade 600 representanter för resegruppsorganisationen DerTour här förra året. Resultatet av den införsäljningen har vi inte ens sett än.
Av de pengar som besökarna omsätter går 40 procent till handel.
TEXT OCH FOTO: TONY BERGLUND