Efter drygt två års arbete föll på torsdagen den sista finansiella pusselbiten på plats. Strukturfondsdelegationen beviljade nära 3,5 miljoner kronor i EU-medel till satsningen på en godsterminal i Älvsbyn.
- Jättekul. En godsterminal kommer att gagna så många intressen, säger Bill Nilsson, s, kommunalråd.
Sedan tidigare har kommunen, Länsstyrelsen, Älvsbyhus, Polarbröd, BDX och Banverket gått in i projektet. En positiv detalj var att kommunen begärde 1,5 miljoner kronor av Banverket - men fick två!
- Jättekul. En godsterminal kommer att gagna så många intressen, säger Bill Nilsson, s, kommunalråd.
Sedan tidigare har kommunen, Länsstyrelsen, Älvsbyhus, Polarbröd, BDX och Banverket gått in i projektet. En positiv detalj var att kommunen begärde 1,5 miljoner kronor av Banverket - men fick två!
- Om de skulle vara med ville de vara med rejält, berättar Pär Jonsson, näringslivschef.
När besekdet om EU-pengar kom vid luchtid på torsdagen så blev det förstås glädje i kommunledningen.
- Jag har firat med en extra kanelbulle, berättade Randolf Eriksson, näringslivssekreterare.
Redan till hösten sätts spaden i jorden. Efter sommaren 2013 ska nya Godsterminalen stå klar.
- Nu börjar det konkreta arbetet, säger Bill Nilsson och tackar både sina tjänstemän och näringslivet i Älvsbyn för ett gott arbete.
- Vår näringslivsavdelning, inte minst Pär och Randolf, har gjort ett jättejobb för att ro den här satsningen i hamn.
Berömmet värmer.
- Självklart, säger Randolf som i sin tur riktar ett tack till de loakla företagen, Länsstyrelsen och Tillväxtverket.
Godsterminalen väntas få stor betydelse för Polarbröds och Älvsbyhus fortsatta utveckling.
Under frukostmötet samma dag berättade Donald Johansson att frakten för ett Älvsbyhus från fabriken i Älvsbyn till Mälardalen kostar lika mycket som arbetskraften för att tillverka detsamma.
Med effektivare transporter kan förhoppningsvis dessa kostander sänkas.
- Dessutom är ju järnväg ett miljöritkigt alternativ, säger Bill.
Godsterminalen är också viktig för Boliden som inom en snar framtid väntas besluta om gruvbrytning i Laver ska påbörjas. Provborrningarna fortsätter under sommaren.
Pär Jonsson förklarar att terminalen blir en mindre, så kallad satellitterminal som kommer att ta hand om gods som ska gå söderut med bland annat Älvsbyhus och Polarbröd som intressenter. Två till fyra personer kommer att få jobb.
FOTO: STERLING NILSSON TEXT:TONY BERGLUND
- Jag har firat med en extra kanelbulle, berättade Randolf Eriksson, näringslivssekreterare.
Redan till hösten sätts spaden i jorden. Efter sommaren 2013 ska nya Godsterminalen stå klar.
- Nu börjar det konkreta arbetet, säger Bill Nilsson och tackar både sina tjänstemän och näringslivet i Älvsbyn för ett gott arbete.
- Vår näringslivsavdelning, inte minst Pär och Randolf, har gjort ett jättejobb för att ro den här satsningen i hamn.
Berömmet värmer.
- Självklart, säger Randolf som i sin tur riktar ett tack till de loakla företagen, Länsstyrelsen och Tillväxtverket.
Godsterminalen väntas få stor betydelse för Polarbröds och Älvsbyhus fortsatta utveckling.
Under frukostmötet samma dag berättade Donald Johansson att frakten för ett Älvsbyhus från fabriken i Älvsbyn till Mälardalen kostar lika mycket som arbetskraften för att tillverka detsamma.
Med effektivare transporter kan förhoppningsvis dessa kostander sänkas.
- Dessutom är ju järnväg ett miljöritkigt alternativ, säger Bill.
Godsterminalen är också viktig för Boliden som inom en snar framtid väntas besluta om gruvbrytning i Laver ska påbörjas. Provborrningarna fortsätter under sommaren.
Pär Jonsson förklarar att terminalen blir en mindre, så kallad satellitterminal som kommer att ta hand om gods som ska gå söderut med bland annat Älvsbyhus och Polarbröd som intressenter. Två till fyra personer kommer att få jobb.
FOTO: STERLING NILSSON TEXT:TONY BERGLUND