Kundnöjdheten bland såväl privat som företagskunderna fortsätter att ligga högt för Sparbanken Nord. Det visar den senaste mätningen av Svenskt Kvalitetsindex.
Varje år gör Svenskt Kvalitetsindex (SKI) en intervju med 20 000 bankkunder i Sverige. Där mäts kundnöjdhet, vilket innefattar bland annat bankens service, kvalitet och tekniska standard, om banken ger valuta för pengarna, håller sina löften och bankens allmänna image. I årets SKI-mätning visar det sig att Sparbanken Nord står sig mycket väl jämfört med storbanker, både på privatsidan och på företagssidan.
I topp hos privatkunderna
Privatkunderna ger Sparbanken Nord ett mycket högt betyg. Jämfört med 2009 har index ökat med 2,7 och ligger nu på 79,4 (100 är högsta värdet). Index för branschgenomsnittet är 73,0 och för storbankerna 72,4.
Även företagskunderna ger Sparbanken Nord höga betyg. I årets mätning redovisas indextalet 75,5 att jämföras med ett branschgenomsnitt på 69,6 och storbankernas 68,8.
– Vi är jättestolta över det fina resultatet, säger Erik Hägglöv, vd på Sparbanken Nord. Nu gäller det att fortsätta leva upp till kundernas förtroende och fortsätta jobba med förbättringar för att möta våra kunders krav och önskemål på service, kompetens och tillgänglighet.
Lokal bank en framgångsfaktor
Undersökningen visar att kunderna gillar lokala banker med bred förankring och engagemang i bygden. Och där pengarna från verksamheten stannar kvar.
– Det är härligt att se att en aktiv lokal närvaro uppskattas, säger Sparbanken Nords vd Erik Hägglöv. Överskottet går inte till några enskilda ägare utan läggs tillbaka i sparbanken till nytta för banken, kunderna och regionens utveckling.
Sparbanken Nord är regionens egen bank med verksamhet i de tio kommunerna Piteå, Älvsbyn, Arvidsjaur, Arjeplog, Jokkmokk, Gällivare, Kiruna, Pajala, Överkalix och Övertorneå. Med en affärsvolym på drygt 32 miljarder kronor och 200 medarbetare vid 16 kontor är vi en av landets största sparbanker och en betydande aktör inom vårt verksamhetsområde och i Norrbotten. Sparbanken Nord är en fullservicebank med kvalificerade och licensierade rådgivare, egen juridisk avdelning, eget aktiebord, försäkringsrådgivning, Private Banking och en egen telefonbank. Sparbanken Nord har inga aktieägare. En del av vinsten avsätter banken till sånt som är bra för regionen. Vi kallar det för FramtidsBanken.