tisdag 6 mars 2012

Kombitrafiken av gods på järnväg från övre Norrland räddas


Nya transportföretaget Real Rail räddar kombitrafiken av gods på järnväg från Norrland. Bildare av bolaget är Norska Cargonet och åkeriföretaget Sandahlsbolagen.

Den 10 december planerade norska företaget Cargonet att lägga ned all tågverksamhet i Sverige efter att bolaget redovisat stora ekonomiska förluster. Flera tågoperatörer erbjöd sig att ta över trafiken på sträckorna men till en kostnad som fraktfirmorna inte var/är beredda att betala.
Green cargo meddelade tidigare att företaget inte har tillräckligt med resurser för att dra Cargonets vagnar  från och till norra Sverige. Samtidigt gick Green Cargo ut med ett eget koncept som till stor del liknade avtalet med Cargonet.
Cargonet ansåg att Green Cargo bröt mot gällande avtal och övervägde att pröva frågan i domstol men istället gjordes en överenskommelse om fortsatt trafik fram till den sista mars.

Men nu har Cargonet hittat en ny lösning tillsammans med Sandahlsbolagen. Något som görmodligen glädjer många företag i övre Norrland, inte minst Polarbröd och Älvsbyhus. Hade kombitrafiken på järnväg lagts ner skulle det ha krävt 6 000 lstbilar för att ersätta transporterna.

Det nya tågbolaget kommer att heta Real rail AB. VD blir Thord Sandahl som även är högste tjänsteman för Sandahlsbolagen.
Real rail ska köra tåg från Nässjö till Umeå och Luleå och från Göteborg till Umeå och Luleå fem dagar i veckan. Vagnar kommer att dras med lok från Green Cargo.

Sandahlsbolagen har sitt säte i Värnamo, men har svarat för transporter till Luleå och övre Norrland i många år.
I och med samarbetet med Cargonet tror Sandahl att tranportbehovet på järnväg till övre Norrland är löst.
- Vi har i alla fall ambitionen att det ska vara fallet, säger han till Norrbottens-Kuriren.



Real Rail för en nära dialog med andra åkeribolag, som DHL och Schenker, och har redan kontrakterat ett antal kunder som kommer att skicka gods med kombitransporterna på järnväg. Bland dessa återfinns bland andra Vikströms åkeri, Göransssons transport och Milles åkeri samt MR transport Sandahls G&P som ingår i Sandahlskoncernen.
- Men det får inte bli så att Trafikverket och samhället i övrigt lutar sig tillbaka i lugn och ro. Faktum är att Cargonet haft väldigt stora driftstörningar med tåg som inte har kommit fram i tid. Det var därför man sa att man ville bara köra tåg tågåret ut, till den 11 december 2011.

Sandahl varnar därför för att allmänna framkomlighetsproblem, störningar på grund av dåligt väder med kraftiga förseningar, ökande banavgifter och andra problem kan sätta käppar i hjulet för planerna.
Men han ser  också en utmaning i att bevisa hur järnvägstransporter kan bli en effektiv transportlösning.
- Jag har femton års erfarenhet av kombitransporter och är övertygad om denna lösningens förträfflighet, säger han till Norrbottens-Kuriren.

TEXT: TONY BERGLUND  FOTO: PETER LYDÈN (STARTSIDAN), MATS HOLLANDER OCH LARS WIKSTRÖM