torsdag 14 april 2011

Signaler på rejäl säljökning i Norge för Älvsbyhus del

För Älvsbyhus kommer nu även positiva signaler från Norge.
- Våra säljare räknar med att 2011 blir ett bra år och har budgeterat med en rejäl säljökning jämfört med förra året, säger Björn Kristiansen, bolagets norske försäljningschef, till företagstidningen Älvsbyhus-Kontakten.
Positiva signaler kommer från Norge där Älvsbyhus räknar med ökad försäljning.


Vi har tidigare skrivit om Älvsbyhus' framgångsrika reklamkampanj i Finland där företaget fått draghjälp av den finska TV-kändisen Maria Lund. Hon har själv köpt ett Älvsbyhus och hjälper till med marknadsföringen.

Nu verkar även framgångarna ha nått vårt västra grannland.
- Det kommer mycket folk på våra husvisningar och vi får många besök när vi deltar i mässor, säger Kristiansen.
Därför har försäljningsbudgeten höjts från 1048 sålda villor under 2010 till 1 300 hus under detta år.
För att klara budgeten kommer Älvsbyhus, utöver konventionella annonser i tidningar och på nätet, även att köra en reklam-kampanj i norsk TV. En liknande i svensk TV gav bra gensvar.

Småhusbyggandet i Norge förväntas att stiga från förra årets 7 600 villor till 8 800 under 2011. Prognosen för nästa år (2012) visar på en fortsatt uppgång till 9 200 småhus.

Kent Johansson, VD, berättar också hur varumärket Älvsbyhus ska stärkas ytterligare.
- Vi pratar om det "nya Älvsbyhus". Det handlar inte om några 180-graders vändningar, utan vi bygger vidare på vår företagstradition men med ett nytt tänk och en ny kommuniaktion, förklarar han i tidningen Älvsbyhus-Kontakten.
Kent Johansson, verkställande direktör.

I det nya tänket sätts kunden än mer i fokus.
- Vi har byggt mer än 34 000 hus och har så gott som lika många nöjda kunder. Genom åren har några få inte varit helt nöjda. Vår ambition är självklart att alla kunder ska vara det och bli goda Älvsbyhusambassadörer.

Företaget siktar också på ännu högre produktkvalitet.
- Vi har alltid byggt hus av hög kvalitet men nu höjer vi standarden ytetrligare.

En tredje åtgärd blir att satsa ännu mer krut på marknadsföringen.
- Vi utvecklar våra hemsidor och har börjat anväda sociala medier. I början av det här året har vi haft en kampanj i TV4 som gett fler besökare på hemsidan som ökat efterfrågan på vår huskatalog.

Att erbjuda villor till marknadens lägsta pris är en strategi som företaget håller fast vid.
- Vi tror att det, kombinerat med ytterligare kvalitetshöjningar, är rätt väg för bolaget. Det kan visserligen få en negativ inverkan på det ekonomiska resultatet under några år men det ser vi som en investering för framtiden.